Rinitis - razlozi njegove pojave i saveti za borbu protiv

Ovaj tekst je posvećen rinitisu, stanju koje mnogi od nas ponekad podcenjuju, a koje može značajno uticati na naš svakodnevni život.

Bez obzira na to da li ste suočeni sa sezonskim alergijama, hroničnim problemima ili prolaznom iritacijom, rinitis ume da bude veoma uporan i dosadan.

Šta je rinitis?

Rinitis je upala sluzokože nosa koja može biti uzrokovana raznim faktorima, uključujući alergene (alergijski rinitis), infekcije (infektivni rinitis), ili iritante poput dima i zagađenja (nealergijski rinitis).

Rinitis je često povezan s raznim simptomima, uključujući curenje nosa, začepljen nos, svrab u nosu i kijanje. U zavisnosti od uzroka, rinitis može biti sezonski ili hroničan.

ALERGIJSKI RINITIS

Najčešći tip rinitisa je alergijski rinitis, koji je rezultat imunološkog odgovora na određene alergene. To su supstance koje izazivaju alergijske reakcije kod osoba koje su preosetljive na njih. Najčešći alergeni su polen, prašina, grinje, životinjska dlaka ili buđ.

Ovaj tip rinitisa često se naziva i "senu polinosis" ili "sezonski alergijski rinitis", jer simptomi obično variraju s godišnjim dobima.

Alergijski rinitis kad je sezonski, povezan je sa određenim godišnjim dobima i visokim nivoima polena. Dok kad je hroničan, simptomi se javljaju tokom čitave godine zbog izloženosti neprekidnim alergenima poput grinja ili kućnih ljubimaca.

Dijagnoza alergijskog rinitisa obično uključuje fizički pregled, testove na alergije, kao i medicinsku i porodičnu anamnezu.

Lečenje može uključivati izbegavanje alergena, farmakološke tretmane poput antihistaminika ili kortikosteroida, a u nekim slučajevima i imunoterapiju. U svakom slučaju je neophodna konsultacija lekara.

INFEKTIVNI RINITIS

Infektivni rinitis je stanje koje se javlja kao rezultat infekcije nosa, obično izazvane virusima ili bakterijama. Ovaj tip rinitisa često se povezuje s respiratornim infekcijama, poput prehlade ili gripa. Infektivni rinitis može zahvatiti nosnu sluznicu, izazivajući upalu i dovodeći do različitih simptoma, kao što su curenje nosa, začepljen nos, kijanje, bol u grlu, glavobolja, umor i ponekad povišena temperatura.

Infektivni rinitis često je uzrokovan virusima, poput rinovirusa koji je čest uzročnik prehlade. Bakterijske infekcije, iako manje uobičajene, takođe mogu dovesti do infektivnog rinitisa.

Često se prenosi kapljičnim putem, kada zaražena osoba kija ili kašlje, a zdrava osoba dođe u kontakt s kapljicama koje sadrže virus ili bakterije. Upravo iz ovog razloga lakog prenošenja deca u vrtićima i školama imaju češće infektivni rinitis jer često higijena, poput pranja ruku nije na određenom nivou.

Lečenje infektivnog rinitisa često uključuje simptomatsku terapiju kako bi se ublažili neki od neugodnih simptoma. Odmor, hidratacija, upotreba dekongestanata (lekova za smanjnje otoka, poput tableta ili kapi za nos) i analgetika (za bolove u mišićima ili grlu i glavobolje) mogu pomoći u olakšavanju simptoma.

Naravno, jedino lekar specijalista može prepisati adekvatnu terapiju.

NEALERGIJSKI RINITIS

Neprijatnosti zbog iritanata, takođe poznate kao nealergijski rinitis, predstavljaja stanje u kojem dolazi do upale nosne sluznice kao odgovor na izlaganje različitim iritantima u okolini. Za razliku od alergijskog rinitisa koji je uzrokovan imunološkim odgovorom na alergene, nealergijski rinitis ne uključuje imunološki mehanizam.

Uzroci su najčešće dim od cigare, dim od vatre ili drugi dimovi koji mogu iritirati nosnu sluznicu. Zagađenje vazduha, kao što su čestice prašine, azotni oksidi i drugi zagađivači, mogu izazvati reakciju nosne sluznice. Takođe, kontakt s hemikalijama, poput jakih mirisa, dezinfekcionih sredstava, boja i drugih supstanci, može izazvati iritaciju.

Lečenje može uključivati i simptomatske tretmane poput dekongestiva, antihistaminika i intranazalnih kortikosteroida.

Lečenje se uvek preporučuje uz savete lekara.

Najbolja preventivna mera je izbegavanje izvora iritanata i održavanje čiste i zdrave unutrašnje sredine.

U borbi protiv rinitisa, pravovremena dijagnostika i adekvatno lečenje ključni su za povratak normalnom svakodnevnom životu.

U Specijalnoj bolnici Dr Žutić, imamo stručnjake iz oblasti otorinolaringologije i alergologije koji će vam pomoći u tome.

Sadržaj na našem sajtu je opšte informativnog karaktera i ne predstavlja zamenu za savet i pregled lekara. Ukoliko planirate primenu informacija dobijenih na našem sajtu potrebno je prethodno posavetovati se sa lekarom. Za sve konsultacije i zakazivanje pregleda kod naših otorinolaringologa i alergologa, pozovite 011 301 83 33.

ORL pregled 4,600.00 RSD
Pregled specijaliste konsultanta 6,000.00 RSD