Kondilomi

Šta su kondilomi i kako se prenose?

Kondilomi su medicinski termin za polne bradavice, nastale kao manifestacija humanog papiloma virusa (HPV). Uglavnom se prenose seksualnim putem, međutim moguće je da se prenesu i putem kontanimiranih peškira, posteljina, solarijuma.

Polne bradavice su meke izrasline koje mogu nastati na koži spolja i unutar anusa ili vagine, ili na grliću materice. U nekim slučajevima mogu se naći i na usnama, u ustima, jeziku i grlu.

Premda tipovi HPV-a koji izazivaju genitalne bradavice nemaju maligni potencijal, često se dešava da je ta infekcija udružena sa infekcijom HPV-a koja za posledicu ima razvijanje karcinoma.

Učestalost kondiloma

Kondilomi su uobičajena polno prenosiva bolest, sa procenjenom globalnom godišnjom učestalošću od 160 do 289 slučajeva na 100.000 stanovika.

Najprimećeniji su kod seksualno aktivnih muškaraca, među kojima su HPV infekcije u epidemijskim razmerama. Više od 70% odraslih će tokom svog života biti makar jednom u kontaktu sa nekim tipom HPV-a.

Simptomi kondiloma

Od kondiloma oboljevaju i muškarci i žene. Međutim, u većini slučajeva muškarci su prenosioci, dok se promene oko anusa i vagine primećuju kod žena iz anatomskih i fizioloških razloga.

Simptomi kondiloma kod muškaraca:

• Meke svetlo smeđe, žute, roze ili boje mesa kvržice na genitalijama
  • Karfiolaste, beličaste ili ružičaste promene
  • Hrapave ploče u perianalnoj regiji

Simptomi kondiloma kod žena:

• Karfiolaste izrasline u vagini ili oko anusa
  • Bele ili crvenkaste kvržice različite veličine na koži vulve.

Dijagnostika

Dijagnostika kondiloma do pojave simptoma gotovo je nemoguća, te se oni najčešće dijagnostikuju nakon pojave prvih simptoma.

Iako mogu izostati dosta dugo, simptomi se uglavnom pojavljuju tri meseca nakon intimnog kontakta sa zaraženom osobom.

Da bi se postavila dijagnoza kondiloma, lekari obavljaju pregled analnog kanala i perianalne regije, ginekološki pregled, kolposkopiju, eksfolijativnu citologiju (PAPA), biopsiju i tipizaciju virusa. Ako se kondilomi pojave oko analnog otvora, neophodan je i pregled samog analnog kanala.

HPV testiranje se koristi za dokazivanje prisustva HPV virusa putem brisa cervikalne suzokože, uretralnog brisa ili analnog brisa. Genotipizacija HPV virusa se koristi za određivanje tipa virusa.

Ukoliko primetite bilo kakve promene, neophodno je da se obratite urologu ili ginekologu.

Lečenje od kondiloma se fokusira na uklanjanju promena i jačanju imuniteta. Osobe sa oslabljenim imunim sistemom češće oboljevaju od kondiloma, a lečenje može biti duže.

Veći analni kondilomi se hirurški uklanjaju, dok se manji mogu ukloniti elektrokoagulacijom, radiokoagulacijom ili laserom.

Uklanjanje kondiloma je obično u ambulantnim uslovima uz lokalnu anesteziju, a oporavak je brz.

Prevencija

Kako bi se zaštitili od kondiloma, savetuje se upotreba kondoma kao i izbegavanje čestog menjanja partnera. Kondomi nisu potpuna zaštita od infekcije, s obzirom da HPV može da inficira predele koje kondom ne pokriva.

Postoji i mogućnost vakcinacije protiv infekcija izazvanih HPV-om. Preporučuje se da se vakcinacija obavi pre stupanja u seksualne odnose jer se smatra da nema svrhe ukoliko je već došlo do infekcije. Vakcina može pružiti zaštitu od određenih tipova HPV-a, koji su uzročnici kondiloma.

Preporučuje se i zdrav način života, jer i imuni sistem igra važnu ulogu.

Važno je obratiti se lekaru ukoliko primetite bilo kakve promene u genitalnoj oblasti koje mogu ukazivati na kondilome. Rano otkrivanje i lečenje može pomoći u sprečavanju daljeg širenja infekcije i mogućih komplikacija. Ne ustručavajte se da kontaktirate kliniku kako biste dobili stručnu pomoć i savete. Zdravlje je na prvom mestu!

Sadržaj na našem sajtu je opšte informativnog karaktera i ne predstavlja zamenu za savet i pregled lekara. Ukoliko planirate primenu informacija dobijenih na našem sajtu potrebno je prethodno posavetovati se sa lekarom. Za sva zakazivanja kod naših specijalista ginekologije i akušerstva možete pozvati na broj telefona: +381 11 301 83 33.

Cene pregleda

Pregled specijaliste ginekologije i akušerstva 4,600.00 RSD
Pregled specijaliste konsultanta 6,000.00 RSD
Ginekološki pregled sa kolposkopijom 6,700.00 RSD